Friday 21 September 2012

Ada Aku Kesah?


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Maha Penyayang…

Insan bernama A menceritakan kepada roommatenya tentang perkembangan isu Politik di Mesir, “Alhamdulillah, calon Islamis daripada parti FJP atau Ikhwanul Muslimin, Dr Muhammad Mursi dah menang pada pilihan raya Mesir mengalahkan calon fulul, Ahmed Syafiq.” Lalu roommatenya menjawab “Tak payah la kita sibuk-sibuk hal politik ni, fokus pada apa yang kita belajar sudah la.” Kata-kata bernada selamba itu terus meng’hempap’ semangat si A untuk terus bercerita tentang perkembangan Politik Mesir kepada roommatenya.
Dr Muhammad Mursi, Presiden Mesir yang baru.
*

B memulakan ‘sembang petang’nya bersama C dan D, “Cuba teka, ada berapa planet dalam sistem dalam sistem suria?” tanya B kepada C dan D. “Dia dah mula dah, mesti lah ada 9 planet.” jawab D sambil mempersenda B.  “Mana ada 9, sekarang ada 8 buah planet lah dalam sistem suria dan 5 planet kerdil.” jawab B dengan nada agak tinggi. C dan D kemudian terlopong.
Ceres, Makemake, Eris, Pluto & Haumea (tiada dalam gambar) planet-planet kerdil dalam Sistem Suria 
Planet-planet di Sistem Suria
*


Weh, malam ni ada diskusi umum tajuk Isu Umat Islam Rohingya dan Syria kat Lecture Hall A. Jom la kita pegi.” Si E mengajak roommate-roomatenya. “Tak minat la bro, baca update pasal isu tu kat FB sudah la.” jawab F manakala yang lain tiada respon, sedang kusyu’ buat assignment barangkali.
*


Mungkin ramai yang pernah mengalami ‘deja vu’ di atas, sama ada yang berada di posisi orang yang cakna atau di posisi ‘ada aku kisah’. Sebagai seorang individu muslim kita seharusnya cakna ataupun ambil tahu tentang hal-hal semasa. Bukanlah saya menyuruh kita buat research teliti untuk tahu semua hal yang berlaku di dunia ini, tetapi sekurang-kurangnya kita ambil peduli isu-isu yang sedang berlaku. Mungkin sahaja ada orang yang kurang minat terhadap isu-isu tertentu macam politik atau ekonomi, tetapi jangan jadikan kekurangan minat kita itu sebagai sebab untuk kita menghidap sindrom AKU TIDAK PEDULISME (terma yang digunakan oleh Ustaz Hasrizal Abdul Jamil), iaitu tidak ambil tahu langsung. Kalau kita sebagai pelajar atau mahasiswa, janganlah kita menjadi ‘pendrive’ yang hanya tahu import maklumat pelajaran kita ke dalam otak. Kalau sebagai pekerja, jangan pula kita menjadi ‘mesin’ yang tahu tentang hal kerjanya sahaja. Kita manusia, makhluk yang di kurniakan akal oleh Allah SWT maka gunakan akal kita sebaik-baiknya.

Disini ingin saya kongsikan perbualan saya bersama senior saya Bro Helmey tentang Cakna Isu Semasa. “Ana rasa ramai lagi sahabat-sahabat kita yang tak kisah dengan perkembangan semasa, depa anggap isu semasa tu tak penting pun untuk di ambik tahu.” kata saya kepada Bro Helmey. “Umm… memang kebanyakannya macam tu la, sebenarnya dalam Islam pun ada suruh kita ambil tahu hal semasa. Ana biasa dengar satu ceramah yang hurai pasal ayat dalam surah ar-Rum, ayat yang cerita pasal peperangan antara tentera Rom dengan tentera Parsi. Dalam huraian tu sebut hikmah daripada turunnya ayat ni, maknanya Allah nak kita ni ambik tahu apa yang sedang berlaku kat sekitar kita.” balas Bro Helmey. “Betul gak macam tu, kalau kita fikir balik isu pasal perang antara Rom dengan Parsi apa kaitan utamanya dengan dakwah nabi kat semenanjung Arab kan.” respon saya semula.  
*


Bangsa Romawi telah dikalahkan,
Di negeri yang terdekat dan mereka setelah kekalahannya itu akan menang,
Dalam beberapa tahun (lagi). Bagi Allah –lah urusan sebelum dan setelah (mereka menang). Dan pada hari (kemenangan bangsa Romawi) itu bergembiralah orang-orang yang beriman,
kerana pertolongan Allah. Dia menolong siapa yang Dia kehendaki. Dia Maha Perkasa, Maha Penyayang.
(ar-Rum: 2-5)
 
*


Caknalah kita, terutama terhadap isu-isu ummah seperti Isu Palestin dan rakyat-rakyatnya, Isu Umat Islam Rohingya dan Isu Umat Islam di Syria. Cintailah saudara seaqidah kita, hulur semampu yang kita boleh. Sesungguhnya Rasulullah bersabda, mafhumnya:

Daripada Abu Hamzah, Anas bin Malik r.a., pembantu Rasulullah s.a.w., bahawa Nabi s.a.w., bersabda: Tidak beriman salah seorang di antara kamu hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.

(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)   

Ayuh muslimin, tinggalkan sindrom AKU TIDAK PEDULISME.    



No comments:

Post a Comment