Saturday 5 October 2013

Siapa sayap kirimu?


“Syeikh, ana ada benda nak tanya ni?” Syahmi datang duduk di sebelah saya.

“Apa dia?” Saya mengalihkan pandangan kepadanya.

“Antara dua jenis perempuan ini, mana satu yang enta pilih?” Wajahnya nampak serius.

“Pertama, dia jenis orang yang sedia baik. Yang kedua, dia sedang berubah jadi baik.” Dia meneruskan kata-katanya.

“Oh hal ni ka?” Saya tersenyum sambil melemparkan semula pandangan ke arah adik-adik yang berkumpul di Lecture Hall A.

“Kalau ana, ana pilih yang sedang berubah jadi baik tu.” Saya jawab dengan sedikit ukiran senyum di bibir.

“Kenapa?” Tanya dia kembali.

Semua baik agamanya?

Kita sering berfikir ciri-ciri perempuan yang bagaimanakah yang baik untuk dipilih menjadi peneman hidup atau dalam bahasa perjuangan dakwah dipanggil ‘sayap kiri’.

Di dalam sebuah hadis yang masyhur apabila berbicara topik ini, Rasulullah berpesan supaya kita mencari seseorang yang baik agamanya untuk berjaya. Hadis yang menyatakan seseorang perempuan dinikahi kerana empat perkara iaitu kecantikan, kekayaan, keturunan dan agama itu yang diakhiri dengan saranan memilih yang beragama supaya berjaya.

Sebelum ini, beberapa asatizah telah menerangkan bahawa hadis ini tidak mengetepikan soal kecantikan paras rupa atau kekayaan harta benda atau kemuliaan keturunan untuk dijadikan kayu ukur  dalam pemilihan calon asalkan kayu ukur yang paling utama ialah agama. Jadi fahamilah tiada salahnya memilih yang cantik asalkan baik agamanya.

Walaupun setelah  membuat beberapa tapisan berdasarkan tunjuk ajar Rasulullah pastinya masih ada beberapa pilihan yang semuanya baik agamanya dan paras rupanya. Maka ketika itu akan timbul persoalan.

Mana satu perlu dipilih?

Maka ketika itu buatlah refleksi diri. Nilai semula diri. Di mana kita? Bagaimana diri kita? Siapa yang paling sesuai untuk kita?

Just find the modest

“Just find the modest girl. You know, maybe she not really good before, but Alhamdulillah she had changed. Before, maybe she not really aware about the aurah but now she had changed by fully cover her aurah.” Pesan Sheikh Daood Butt ketika saya menghadiri HEROES Conference di UIAM Gombak.

Ustaz Hasrizal dalam buku Aku Terima Nikahnya juga menyatakan perkara yang sama. Mungkin dia bukan seseorang yang bertudung seperti ustazah sekolah agama, sekadar bertudung bawal bidang 60 atau mungkin tudung bawal biasa tetapi dia ada keinginan untuk menjadi lebih baik dan itu pada saya sangat-sangat mahal harganya. Kerendahan hati yang dibawa oleh insan yang ingin berubah menjadi baik dan sedang berjihad dalam memperbaiki dirinya.

Kerendahan hati

“Sebab ana tahu di mana ana dan ana lebih selesa untuk terima yang ‘biasa-biasa’ saja.” Saya menjawab persoalan Syahmi.

Kami kini berpindah tempat duduk dari kerusi committee di depan dewan ke kerusi kosong dalam kawasan adik-adik peserta program Am I True Muslim?

Acara penutup bakal bermula.

“Yang ‘biasa-biasa’ bukan bermakna yang acuh tak acuh dengan suruhan agama tetapi seseorang yang mungkin datangnya daripada keluarga yang ‘biasa-biasa’ atau kita kata orang umum, ayah dan ibunya bukan ustaz dan ustazah. Sebab ana yakin dia bawa kerendahan hati dalam dirinya yang pada ana sangat mahal nilainya.” Saya menyambung lagi.

“MasyaAllah… Doakan ana ye?” Syahmi tersenyum panjang.

3 comments:

  1. masya Allah..sayap kiri dah dia.ana ni sayap kanan pun xboleh bukak lg..hoho..nice sharing:-)

    ReplyDelete
  2. Mantap2.. den berlari pon bolom laie., nak terbang apetah lgi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekau bolom laie, tp ekau pecut keto 140 slalu... huhu

      Delete