Thursday 17 October 2013

Poster dan flyers dakwah, berkesankah?

Poster Biah Solehah Campaign di CFS IIUM.
“Flyers dan poster dah siap?” Tanya Habib.

“Flyers dah siap fotokopi semua dan sekarang cuma tinggal nak potong ja .” Jawab Aiman.

“Poster-poster tengah tunggu cap pengesahan daripada SDD. Esok siap dan boleh tampal, insyaAllah.” Balas Luqman pula.

“OK,bagus. Nanti poster tu kita lekatkan di kawasan-kawasan strategik yang ramai orang lalu-lalang dan flyers pulak kita sebarkan kepada kawan-kawan kelas dan bilik masing-masing.”

Mesyuarat Biro Dakwah and Welfare FSCC malam itu ialah persiapan terakhir sebelum bermulanya Kempen Biah Solehah di CFS IIUM pada minggu hadapan.

“Nak cakap atau tak ni?” Hati Aiman bermonolog.

Dia tidak setuju dengan cara penyebaran flyers dakwah seperti yang Habib sebutkan.

Hikmah dalam penurunan wahyu

“Al-Quran ni berbeza dengan kitab-kitab terdahulu.” Kata Luqman sambil mengusap mushaf al-Quran berzipnya yang berwarna hitam.

“Berbeza macam mana tu bang?” Balas salah seorang anak usrahnya.

Malam itu dingin sekali, rahmat Allah turun berupa titis-titis halus air dari langit. Bumi Pusat Asasi UIAM Petaling Jaya dibasahi gerimis.  Halaqah usrah berjumlah 6 orang di musollah ar-Rayyan itu sedang rancak membincangkan perihal al-Quran yang menjadi sumber rujukan pertama dalam Islam.

“Berbeza daripada sudut cara penurunannya. Al-Quran diturunkan secara beransur-ansur berbeza dengan Injil dan Taurat yang turun sekaligus.”  Luqman memberikan penjelasan.

“Kenapa tak turun sekaligus? Kan lebih mudah.” Si anak usrah bersungguh ingin tahu.

“Ha, ada sesiapa yang boleh jawab?” Luqman memberi peluang untuk anak usrahnya yang lain untuk menjawab.

“Hikmah disebalik penurunan al-Quran secara beransur-ansur ialah agar orang-orang Islam lebih mudah faham dengan wahyu yang diturunkan tu.”  Shakril memberikan jawapan.

“Ayat-ayat al-Quran turun setelah berlaku peristiwa-peristiwa tertentu dalam masyarakat Islam ketika zaman Rasulullah. Contoh mudah ialah ayat al-Quran yang menegah kita daripada solat dalam keadaan tidak sedar atau mabuk iaitu ayat 43, Surah an-Nisa’. Ayat ini turun setelah peristiwa seorang sahabat tersilap membaca ayat al-Quran kerana mabuk, tambah sikit, waktu tu arak belum diharamkan secara mutlak.” Luqman menambah jawapan Shakril.

“Oh, baru ana nampak hikmahnya.” Anak usrah yang bertanya tadi mengangguk kefahaman.

Ibrah Asbabun Nuzul dalam berdakwah

Sepanjang tempoh 23 tahun penurunan wahyu daripada Allah kepada Rasulullah, Allah telah menurunkan ayat-ayat al-Quran yang terutamanya berkaitan hukum syariat dengan berlatarkan peristiwa tertentu untuk memudahkan kefahaman umat Islam tentang ayat yang diturunkan.

Betapa Maha Bijaksananya Allah memahamkan hamba-hambaNya dengan wahyu yang diturunkan.

Sebab-sebab penurunan wahyu atau asbabun nuzul ini sebenarnya perlu diambil iktibar oleh kita dalam berdakwah. Menyemak kembali peristiwa-peristiwa asbabun nuzul, kita dapat mengkonklusikan bahawa sesuatu mesej yang ingin disampaikan itu perlu disampaikan kepada orang yang betul dan pada waktu yang tepat untuk meningkatkan keberkesan dakwah tersebut.

Contohnya, flyers dakwah mencegah pergaulan lelaki dan perempuan atau ikhtilat yang tidak syar’ie di tempat umum perlu disampaikan terus kepada si pelaku ketika perkara itu sedang berlangsung untuk impak yang lebih efektif.

Cuba bayangkan jika flyers dakwah tersebut sekadar diberikan kepada rakan-rakan sekelas atau sebilik yang mungkin tidak terlibatpun dengan aktiviti ikhtilat tersebut. Bukankah itu satu kerugian. Jika mereka terlibat sekalipun mungkin flyers itu hanya akan dipandang sepi dan akan mengambil tempatnya dalam bakul sampah kerana disampaikan pada waktu yang tidak tepat.

Research and Development dalam dakwah

Bicara tentang meningkatkan keberkesanan penyampaian dakwah maka kita tidak boleh lari dengan perkataan Research and Development atau RnD ringkasnya.

“Ana kagum melihat kemajuan Apple Inc. Sebab utama kemajuan mereka ialah kerana RnD sentiasa berada dibelakang mereka. ” Kata Bro Hafizul Faiz ketika saya berjumpa dengannya di Kafe HS, UIAM Gombak.

“Kita perlukan RnD dalam dakwah untuk tingkatkan keberkesanan dakwah. Contohnya, kalau kita nak sebar flyers dakwah kat Kafe HS ni pasal couple. Kita perlu ada orang yang turun buat kajian dulu di sini. Survey dulu. Waktu bila couple-couple ni berada di sini? Kebanyakannya pada hari apa? Dan lebih baik jika ada yang boleh tanya pendekatan dakwah yang bagaimana yang diingini oleh mad’u-mad’u ni.” Bro Hafizul Faiz bercerita dengan bersungguh-sungguh.

Jika sebuah syarikat besar seperti Apple Inc dan Microsoft Corp boleh melaksanakan RnD untuk memastikan matlamat duniawi mereka yang berupa keuntungan ekonomi dapat dicapai, maka adakah patut bagi kita yang berada di medan dakwah dengan bermatlamatkan redha Allah yang pastinya lebih besar daripada keuntungan ekonomi boleh bersikap sambil lewa dalam dakwah dengan tidak menjalankan RnD yang betul?

Kisah si pemancing

Seorang pemancing sedang menyiapkan kelengkapannya dengan begitu teliti untuk pergi memancing di laut. Jorannya dibersihkan, mata kail, ladung and umpan disediakan dengan jumlah yang patut, bekalan makanan dan ubat disiapkan, pisau pun dipastikan dibawa bersama dan bot untuk pergi ke tengah laut pun telah disewa.

Malangnya si pemancing tidak tahu masa ikan-ikan keluar dengan kitaran pasang-surut air laut. Dia sekadar membaling jorannya dan mengharap dapat membawa pulang hasil yang dipancingnya. Akibat waktu memancing yang tidak betul, si pemancing pulang dengan tangan kosong. 

Begitulah analogi para da’ie atau organisasi dakwah yang menjalankan kerja dakwah tanpa sebarang kajian yang dilakukan kepada teknik dan taktik dakwah, cara pendekatan atau keadaan mad’u mereka. Natijahnya, dana dakwah berkurang dan impak dakwah tidak terlihat.

1 comment:

  1. perkongsian yang mencetus kesedaran uslub dakwah sebelum ini, syukran bro :)

    ReplyDelete