Tuesday 21 January 2014

Layakkah Aku untuk Solat?


Hari Sabtu yang lengang. Restoran Ayam Penyet itu agak tenang daripada kebiasaannya. Hari minggu mungkin. Di tambah pula dengan cuti sekolah, pasti banyak kenduri kahwin yang berlangsung.

Saya mengambil keputusan untuk bekerja di Restoran Ayam Penyet di Transkrian sepanjang bulan Disember untuk mengisi masa kosong cuti semester sambil mengumpul sedikit duit poket. Cuti semester bagi pelajar Pusat Asasi UIAM memang panjang jika tidak perlu mengambil subjek ketika semester pendek, lebih kurang tiga bulan cutinya.

Bertugas di dapur, kini saya memiliki dua orang kenalan baharu. Pertamanya ialah Muiz, seorang penuntut jurusan kejuruteraan awam di UiTM Permatang Pauh dan keduannya Akmirul yang juga penuntut jurusan yang sama tetapi belajar di Politeknik Tanjung Malim.

"Hari itu ada mamat warga Indonesia tumpang bermalam kat rumah aku. Pakai subang dan bertatu." Akmirul memecah kesunyian kami berdua yang khusyuk bersama gadjet masing-masing.

"Islamkah?" Saya bertanya dengan nada bersahaja.

"Islam. Siap solat subuh lagi." Akmirul menutup surat khabar yang dibacanya. Bersungguh bercerita.

"Sebelum balik; pulang dulu ya, assalamualaikum." Ajuknya pula  dengan dialek Indonesia.

Saya hanya senyum sahaja mendengar kisahnya. Muiz pula masih khusyuk dengan Candy Crush.

"Yang peliknya, dia solat subuh lagi. Bolehkah?" Akmirul kini menimbulkan persoalan. Matanya merenung saya.

Nada soalannya seperti bukan bukan bertanyakan tentang hukum fiqh kerana dia seperti sudah tahu hukum memakai tatu dan status tidak sah solat orang yang bertatu kerana tidak sempurna wudu'. Sebaliknya, nadanya bagai bertanya tentang kebolehan untuk orang yang bertatu itu bersolat. Tidak salahkah orang itu bersolat?

Minda saya berputar memikirkan jawapan paling berhikmah.

"Boleh." Saya menjawab sambil meletakkan gadjet yang sedang dipegang.

Wajahnya kini mengekpreksikan kekeliruan. Sudah dijangka.

"Hukum solat itu kan wajib bagi setiap orang Islam." Saya menyambung lagi.

"Tetapi, bukankah tak sah?" Dia kini meluahkan kekeliruannya.

"Tidak sah tetapi tidak bermakna kewajipan solat itu terangkat." Saya menyimpulkan konsep asas yang perlu difahaminya.

***

Begitulah yang selalu berlaku dalam masyarakat. Terkurung dalam persoalan sah dan tidak sah sehinggakan semua perkara dilihat melalui kaca mata 'sah-tidak sah'.

"Dia pakai subang dan bertatu itu memang sudah satu dosa tetapi dia tetap wajib solat. Kalau dia tinggal solat, dia akan dapat dosa meninggalkan solat pula." Seorang da'ie melantun bicara dakwahnya.

"Kalau dia solat pun, solat dia tidak sah kan? Kiranya macam tidak solat juga lah. " Si mad'u menzahirkan kefahamannya. Riak wajahnya benar-benar mencari kepastian.

Benar apa yang dikatakan. Namun bagi orang yang mengetahui kewajipan solat, pasti ada beza nilaian perbuatannya di sisi Allah. Pastinya berbeza antara perbuatan meninggalkan solat dengan sengaja jika dibandingkan dengan perbuatan melakukan solat yang tidak sah dalam keadaan jahil. Sekurang-kurangnya orang itu cuba memenuhi kewajipan yang dipertanggungjawabkan ke atas dirinya.

Lainlah jika dia memang sudah tahu tentang perkara yang menyebabkan solat tidak sah dan sengaja melakukan solat itu walaupun tidak sah. Itu baru haram.

Itupun jika kita bincang tentang tatu yang menyebabkan tidak sahnya wudu' yang menatijahkan tidak sah solat. Jika kita bincang tentang subang yang dipakai oleh lelaki, tiada apa yang menyebabkan wuduk dan solat tidak sah. Perkara yang relevan hanya keharaman memakai subang bagi lelaki dalam Islam.

Lelaki yang memakai subang itu fasiq tetapi solat tetap wajib ke atas dirinya dan dia berdosa jika tidak melakukannnya. Demikian juga seorang perempuan yang free hair, berpakaian ketat atau tidak menutup aurat dengan sempurna, dia tetap wajib solat.

Solat dan subang itu dua perkara yang berbeza. Jangan kerana subang, kita menghukum seseorang lelaki itu hilang 'kelayakan' untuk menunaikan solat.

Tidak berstatus 'tidak layak' bagi seorang pendosa untuk menunaikan solat.

Allah itu bukan sahaja Tuhan kepada orang-orang soleh tetapi juga Tuhan kepada para pelaku maksiat.

Justeru hati-hati dengan ungkapan kita.

Jangan sampai ada yang berkata, "Jika 'begini-begini', lebih baik tak payah solat."

Solat tetap wajib sekalipun kepada seorang perompak.

***
"Perkara ni macam bacaan surah al-Fatihah dalam solat." Saya merenung semula muka Akmirul.

"Surah al-Fatihah itu rukun solat. Tidak sah solat kalau tidak dibaca surah al-Fatihah atau bacaannya salah." Saya memperincikan kenyataan.

Muiz mengalih pandangannya kepada saya. Galaxy S2 miliknya diletakkan daripada pegangan.

Dia menumpu mendengar bicara saya.

"Bagaimanapun, kejahilan seseorang itu untuk membaca surah al-Fatihah tidak mengangkat kewajipannya untuk solat. Dia tetap wajib solat. Cumanya  orang jahil itu wajib pula untuk belajar membaca surah al-Fatihah dengan betul." Saya mengangkat jari telunjuk kiri dan kanan, mengayakan diri seperti seorang motivator. Bagai Amin Idris barangkali.

Seketika teringat pula saya dengan salah satu kaedah fiqh yang digunakan untuk menetapkan hukum.

MA LA YATIMMU WAJIB ILLA BIHI, FA HUWA WAJIB

Perkara apa yang jika tanpanya menyebabkan suatu perkara wajib tidak sempurna maka perkara itu menjadi wajib.

"Seperkara lagi. Siapa tahu dengan solat yang dia masih amalkan itu akan bawa dia kembali kepada Allah suatu hari nanti." Saya meneruskan bicara.

"Ayam Penyet dua." Pesanan disampaikan kepada kami di dapur.

Saya dan Muiz bingkas bangun untuk menyediakan pesanan.

"Pernah tengok filem Dalam Mihrab Cinta?" Saya sengaja bertanya untuk mengimbangi semula dominasi saya dalam penerangan tadi.

Tangan lekas mencedok nasi.

"Tak." Akmirul dan Muiz masing-masing menggeleng.

"Tengok filem tu. Dalam filem tu, watak utamanya seorang penyeluk saku tetapi istiqomah solat berjemaah di surau. Siap jadi imam lagi." Tangan mengambil dua potongan timun.

Akmirul yang masih duduk khusyuk mendengar.

"Akhirnya, penyeluk saku itu berubah jadi baik sebab malu dengan diri sendiri. Dia malu bila orang lain anggap dia orang soleh dan lantik dia jadi imam solat." Khitam saya.

Akmirul mengangguk. Dia masih duduk di kerusi. Berfikir mungkin.

"Eh Akmirul, jangan lupa buat pesanan minuman tu." Muiz mengingatkan.

"Oh, baik." Akmirul segera bangun dari kerusi dan bergegas menyiapkan pesanan minuman.

Terleka seketika tadi.

Mata saya memerhatikan dinding kosong.

"Umat ini perlukan lebih ramai da'ie, bukan qadi." Hati bermonolong.

Mata seketika mengerling semula Akmirul.

"Semoga sampai maksudnya." Saya berdoa dalam hati.


No comments:

Post a Comment