Saturday 23 November 2013

Kita di Zon Selesa

Kredit Foto: Aiman Hizami
Pagi itu sungguh dingin. Saya, Zikri, Fikri dan Hizami keluar bersarapan di sebuah gerai di Jenderam Hilir.

"Zikri, ana rasa betullah apa yang enta beritahu hari tu." Saya memulakan bicara sambil mengaul nasi lemak yang terhidang.

"Beritahu tentang apa?" Zikri menghirup sedikit teh tariknya.

"Hari itu ada ahli Leader Council MEDCY yang tegur ana tentang program-program yang MEDCY adakan. Dia kata program-program yang dirancang tidak terkesan kepada pelajar-pelajar UIA. Ana fikir betul juga apa yang dia katakan, sama macam yang enta beritahu ana di Musolla UKC dulu." Saya menyambung bicara.

"Itulah, kita yang hidup dalam UIA ni hidup dalam zon selesa." Respon Zikri.

"Zon selesa macam mana tu?" Fikri menyoal mencari kepastian sambil mengoyakkan roti canai.

"Ya, zon selesa. Enta tahu apa yang sebenarnya berlaku dalam masyarakat kita?" Zikri melontar persoalan ke meja perbincangan teh tarik kami.

Saya sekadar mendengar soalan yang dilontarkan Zikri. Berfikir sejenak tentang kata-katanya.

"Kita hidup dalam persekitaran yang baik. Kita berlatih menjadi da'ie tetapi kita sekadar berada dalam UIA yang terjaga biah solehahnya. Kita tidak turun ke medan sebenar, medan masyarakat." Zikri menyambung.

Zikri menceritakan pengalamannya mengikuti seorang sahabatnya keluar lepak bersama dengan remaja kurang tarbiyah. Malah turut mengikuti mereka berkunjung ke 'tempat-tempat gelap' di Kuala Lumpur pada malam minggu.

"Baru kedai makan tepi-tepi jalan, itu pun kiri dan kanan orang teguk arak. Muka melayu. Kalau nightclub ana tak tahu la, tak berani nak masuk." Air teh tarik saya tinggal separuh.

Khusyuk saya mendengar kisah Zikri dan sahabatnya yang menerobos keluar daripada zon selesa UIA. Berkelana ke wilayah asing yang tidak kenal pun erti biah solehah.
Wilayah yang sangat asing bagi saya, tetapi wilayah itulah wilayah mega yang mewarnai wajah sebenar Malaysia.

Bila difikirkan, tidak wajar dinamakan wilayah asing kerana hakikatnya kami di UIA yang terasing. Syok sendiri dengan biah solehah dalam wilayah sekangkang kera.

"Enta tak rasa apa-apa pergi tempat itu?" Fikri menyoal.

"Mesti la rasa syeikh, tak kan la tak rasa apa-apa. Meremang juga bulu roma ana ni." Balas Zikri.

"Ada sekali tu, diajaknya ana dan sahabat ana ni masuk nightclub. Kami tak masuk la, cuma tunggu di kedai mamak." Zikri meneruskan ceriteranya.

Tertawa juga saya apabila mendengar Zikri menceritakan bagaimana dia dan sahabatnya itu solat isya' di kaki lima kedai mamak tersebut.

"Semua orang pelik tengok kami." Zikri tersenyum.

Banyak lagi yang dikisahkan Zikri kepada kami bertiga namun saya kira tidak perlu dinukilkan semuanya disini. Cukuplah sekadar apa yang sudah tertulis di atas. Matlamat saya bukan untuk meriwayatkan seluruh kembara malam minggu yang dilalui Zikri tetapi sekadar coretan buat kita merefleksikan semula kewajipan amar ma'ruf nahi mungkar kita. Sesaat saya teringatkan pesanan murabbi saya ketika saya baru mula belajar di UIA, ketika baru pertama kali tinggal di Kuala Lumpur.

"Rasa macam tak mahu keluarlah ustaz. Banyak yang pelik-pelik." Saya mengadu kepada Ustaz Radzi.

"Jangan macam tu. Keluar. Lihat realiti Malaysia." Ustaz Radzi berpesan sebaliknya.

Ustaz Radzi menyuruh saya melihat dunia agar saya sedar bahawa masih banyak lagi kerja Islam berupa dakwah dan tarbiyah yang perlu dilaksanakan. Usah terlalu selesa dan seronok dengan suasana Islamik di dalam UIA.

"Kita sepatutnya bergaul dengan golongan macam mereka ini. Kita bergaul bukan untuk dipengaruhi tetapi untuk mempengaruhi." Zikri menyimpulkan kisahnya.

"Entah lah Zikri, ana rasa memang perlu ada orang yang bergaul dengan mereka tetapi bukan semua da'ie boleh 'masuk' dalam dunia mereka. Macam enta yang diberi kekuatan untuk 'masuk' dalam dunia mereka, boleh teruskan usaha enta. Jadi perisik dakwah atau masterfront dakwah. Ada orang yang memang tidak boleh 'masuk' dunia mereka. Macam ana. Orang macam ana ini rasanya lebih sesuai untuk berada di sebalik tabir amal Islami ini." Saya memberi respon atas kesimpulan yang dibuat oleh Zikri.

Zikri senyum sahaja sambil menghabiskan teh tarik yang berbaki di dalam gelas.

1 comment:

  1. sebagai student UIA dan ahli MEDCY, totally agreed with the whole context. thanks for sharing.

    ReplyDelete